Graffitimentesítő program
MÁV ZRt. Kommunikációs Igazgatóság 2007.01.19. 04:45
A MÁV ZRt. graffitimentesítő programmal próbálja védeni a kocsikat, oly módon hogy először festékmentesíti azokat, majd időleges vizes alapú mikroviasz-diszperziós graffiti védőszerrel látja el.
Egy, a Hősök terénél valamivel nagyobb felületet (24 268 négyzetmétert) mentesít évente a MÁV ZRt. a graffititől
A graffitik eltávolítása a személykocsik külső és belső felületeiről mindig komoly problémát és jelentős költséget jelent a MÁV ZRt. számára: évente - csak a személykocsik esetén - a budapesti Hősök terénél nagyobb (24 268 négyzetméter) felületet kell összesen a vasúttársaságnak megtisztítani a graffititől. A vasúttársaság személykocsi parkjának több mint egyharmada (kb. 650 kocsi) esik a graffitizés áldozatául évente, mintegy 225 millió forintos kárt okozva ezzel. Egy vasúti kocsi tisztítása 4000 Ft/m2, az újrafestés költsége pedig kocsinként 240-450 ezer forint. Ha figyelembe vesszük, hogy a járművek általában kétévente esnek át nagyjavításon, a graffiti miatti helyreállítás többlet költsége a kétéves ciklus alatt elérheti a négyszázötvenmillió forintot is.
A kár erkölcsi vonatkozása - bár az közvetlenül nyilván nem mérhető - ugyancsak jelentős, hiszen megváltozik a járművek arculata, eltűnik a vasúttársaságra jellemző egyedi megjelenés, a megfestett járművek az utasok, fuvaroztatók szemében az elhanyagoltság, az ápolatlanság látszatát keltik, amely jelentős bizalomvesztéssel jár. Ezen felül eltűnnek a járművek és műszaki adataik azonosítására szolgáló jelölések, az ablakok lefestése esetén kevés a fény, nem látszanak az ajtók, nő a balesetveszély.
Bár a graffitizés büntetőjogi szempontból büntethető (rongálásnak minősül), mégis egy újra és újra felbukkanó tevékenységről van szó. A vasúttársaság folyamatos erőfeszítéseket, megelőző intézkedéseket igyekszik tenni a probléma leküzdésére, a kultúrált utazási feltételek megteremtésére: újból és újból megtisztítja az összefirkált, megrongált személykocsikat.
A MÁV ZRt. graffitimentesítő programmal próbálja védeni a kocsikat, oly módon hogy először festékmentesíti azokat, majd időleges vizes alapú mikroviasz-diszperziós graffiti védőszerrel látja el. 2004-ben 2 245 kocsinál, 24 286 m2 felületen távolítottunk el graffitit, 42 millió forint értékben. Idén is hasonló költségvetés mellett kívánja megóvni a kocsikat a vasúttársaság.
A graffitimentesítés a vasúti személyszállító járművek telepállomásain, a MÁV ZRt.-vel, vasúti személyszállító jármű tisztítására, szerződéses viszonyban lévő vállalkozók végzik. A graffitimentesítés az időszakos tisztításra való leállításkor történik, ennek ciklusideje 2 hét. Rendkívüli esetben, amikor a graffiti miatt a kocsi üzemképtelenné válik (pl.: a kötelező feliratok nem láthatók, teljes ablakfelület graffitis, stb.), akkor a járművet a ciklusidőtől függetlenül soron kívül leállítják.
A graffiti könnyebb eltávolítása érdekében a vasúti személykocsik WC-, valamint előtér oldalfalainak átfestését 2004-ben 30 expressz- és 112 elővárosi forgalomban közlekedő kocsinál végezte el a vasúttársaság, és 2005-ben további 90 kocsi mentesítése a cél. A tavalyi és idei év során az összefirkált személykocsik közel egyharmadát sikerül megtisztítanunk.
|